Tuesday, September 6, 2011

Sejarah Perang Di Kota Belud Part 1


Pada suatu masa dahulu, Kota Belud adalah satu tempat yang mana pernah diduduki oleh penjajah. Banyak peninggalan di tapak bertuah ini. Rumah kami sendiri pernah dinaiki oleh battalion Komunis. Ini kerana semasa arwah Datuk saya meninggal, Komunis ini melawatinya dan melihat keadaan datuk saya. Sebagai tanda atau bukti bahawa rumah kami pernah dinaiki oleh battalion ini ialah satu topi perang telah tertinggal di rumah kami. Tetapi bahan bukti itu telah salah letak dan menyebabkan ianya tiada lagi dipandangan mata saya. Saya amat berbesar hati sekiranya saya dapat mengambil gambar dan menunjukkannya pada kawan-kawan sekalian, tetapi “misplace”. Ntah la dimana suda di simpan….

Rupa paras topi tu memang besar dan berat, ia bukan kain seperti yang banyak di kedai dan pasar malam, tapi keras..sebagai contoh macam ini..


Saya pernah mengangkatnya lagi..Almaklum la, orang komunis @ orang lama kan tinggi dan tegapnya, Cuma sekarang ni, yang tinggal generasi “kiut”…ini kah tandanya kiata ini umat di akhir zaman.??? Marilah kita sama-sama melihat dan memikirkannya????

No comments:

Post a Comment

....have a nice day..