Monday, June 12, 2017

Istikharah Cinta

Istikharah Cinta – Sigma

Bersaksi cinta di atas cinta
Dalam alunan tasbihku ini
Menerka hati yang tersembunyi
Berteman di malam sunyi penuh doa

Sebut nama-Mu terukir merdu
Tertulis dalam sajadah cinta
Tetapkan pilihan sebagai teman
Kekal abadi hingga akhir zaman

Istikharah cinta memanggilku
Memohon petunjuk-Mu
Satu nama teman setia
Naluriku berkata

Di penantian luahan rasa
Teguh satu pilihan
Memenuh separuh nafasku
Dalam mahabbah rindu
Di istikharah cinta
.........................................

Hah mesti semua tau lagu ni. Mendayu-dayu penuh makna.
Pada saya lagu ini membawa seribu erti. Jika diri sendiri mengalaminya sudah tentu rasa gembira.
Kenapa perlu gembira?

Ya sudah tentu kita perlu gembira. Kita dapat mengenali jodoh melalui tapisan. Iya tapisan. Siapa yang terbaik sudah tentu melepasi peringkat tapisan.

Siapa yang menapis seterusnya mebentukan jodoh kita? Sudah tentu Allah SWT.

Jadi hamba seperti kita ini telah diberi petunjuk olehNya akan pasangan hidup kita. Untungnya yang mengerjakan Solat Istikharah ini. Hanyasanya kita mengerti, seorang hamba merayu rayu kepada Pemiliknya untuk diberikan jodoh yang dapat membimbing dan menjadi imam kita.

Sabarlah ketika mengerjakannya. Bukannya sekali cuba terus diberi petunjuk. Kenalah buat lagi lagi dan lagi. Minta betul2 dan jangan main-main. Jika kita buat betul2 maka yakinlah mang sidia jodoh terbaik untuk diri kita.

Jika sudah diberi jalan dengan bertemunya jodoh ysng diberkati Allah SWT. Jangan sia-siakan pasangan, jangan cuba membuat sesuatu yg akhirnya mengundang padah kepada diri sendiri..

Semoga kita hadam bait-bait lagu ni dengan penuh teliti dan berusaha kearah mencari istikharah cinta.

Kehilangan Orang Tersayang

Bismillahirrohmannirohim..

Assalammualaikum wbt..
Allohumma solli ala sayyidina muhammad wa'ala ali sayyidina muhammad..

Matian itu Pasti!












Baru-baru ini kita dikejutkan dengan tiga kematian orang yang saya percaya kita kenali iaitu, Adik Syahid anak kepada kumpulan nasyid terkenal Saudara Bazli Hazwan, artis dari Indonesia iaitu Allayarhamah Julia Perez atau nama sebenarnya Yuli Rachmawati dan yang terakhir atau mungkin bukan terakhir kematian di dalam bulan ramadan ini iaitu Allayarhamah Shea Rasol seorang blogger dan pengacara program TV.

Mula-mula kita sedekahkan Al-Fatihah kepada mereka dan semoga roh mereka dicucuri rahmat dan mendapat tempat yang tinggi dikalangan orang-orang yang beriman. Amiin. (al-Fatihah)

Apakah persamaan ketiga-tiga di atas adalah KANSER. Namun apa yang pasti, hanya Allah swt sahaja yang mengetahui tarikh kematian kita. Sedangkan ada di antara kita yang masih leka langsung tidak menginsafi apa yang telah dipertanggungjawabkan oleh kita pada hari ini.

Bila lagi ingin bertaubat?


Apa yang ingin saya kongsikan di sini adalah, saya juga pernah mengalami kehilangan orang yang kita sayang. Sesiapa pun bisa kita sayang, namun apa yang saya maksudkan disini adalah pasangan hidup atau bakal menjadi pasangan hidup. Saya pasti Chef Nabil yang sedang sedih sekarang sedang mengalami detik sukar menahan rasa rindu dan perit kehilangan orang yang dikasihi. Jika cinta itu  Lillahi taala kita kena redho. Dulu semasa kehilangan Allayarham Redza (Al-Fatihah) sebulan tidur bertemankan air mata. Setiap saat hanya teringatkan dirinya sahaja. Pelbagai persoalan yang timbul..seakan tidak redho dengan takdir yang telah Allah SWT tentukan.

Allah SWT mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya. Allah SWT lebih menyayangi hambaNya berbanding kita ini insan biasa.

Hanya SABAR sahaja menjadi peneman..
Berteman DOA yang tidak akan putus..
Hanya MEMORI TERCIPTA sahaja yang mampu dikenang..
Berteman ZIKRULLAH mencari ketenangan..

Kita mesti menerima takdir hidup ini.. Memang tersangat sedih namun kesedihan itu akan berlalu pergi seperti angin malam. Kuatkan semangat dan teruskanlah perjuangan. Ingatlah sayangnya kita pada dia sayang lagi Allah SWT Sang pencipta kepada hambaNya.