Thursday, June 26, 2014

TIPS KURUS SELAMANYA

Tentu ramai yang inginkan bentuk badan yang ideal terutama perempuan yang pernah melahirkan anak. Untuk mendapatkan bentuk badan anda semasa zaman remaaja dahulu kala, cuba la tips di bawah:

1)      Banyakkan minum air putih.

2)      Exercise menggunakan hulahup…pinggang anda akan kelihatan ramping setelah mengamalkan 2-3 minit setiap malam hula hup ini.

3)      Makan buah-buahan banyak.

4)      Skipping setiap hujung minggu. Saya pula, ketika dalam stress atau tidak dapat tidur malam saya akan skipping sampai 300x-400x setiap mengalami masalah tidak dpt tidur mlm.

5)      Sit-up 5x-8x setiap pagi sebelum sembahyang Subuh. InsyaAllah, perut kita akan kempis dan tersusun cantik saja muscle itu.


Selamat mencuba tips dan aktiviti harian saya di rumah. Sangat mudah. Hanya perlu disiplin aiatu di point nombor 5. Selamat berjaya!

PELAJAR IPTS DAN PELAJAR IPTA

Assalammualaikum wbt.
Pelajar IPTS sekarang lagi pintar berbanding pelajar IPTA. Ini bukan dari mana-mana survey tetapi hanya dari pandangan saya sendiri mengajar di IPTA dan IPTS. Kenapa saya berpendapat begini??
1)      Ketika saya mengajar di salah sebuah IPTS di Kota Kinabalu majority pelajar berbangsa cina, seperti biasa saya akan memulakan kuliah dengan ulang kaji pelajaran minggu lepas. Yang saya Nampak, pelajar IPTS ini cenderung menggunakan perkataan, Kenapa? Apa? Siapa? Bagaimana? Manakal di IPTA, akhir slide tiada soalan dari pelajar bumiputra. Apabila saya Tanya Faham kelas? Hanya sedikit sahaja respon faham selebihnya diam.
2)      Pelajar IPTS lagi rajin menghadirkan diri ke kuliah dan “on time”. Manakala pelajar IPTA mengambil masa setengah jam lagi untuk duduk dan buat itu ini di dalam kelas.
3)      Pelajar IPTS rajin menggunakan gadget untuk menambah pengetahuan tentang subjek yang sedang berjalan. Manakal IPTA pula cenderung menulis nota. Saya rasa tumpuan ketika menulis nota dan kurang mendengar menyebabkan pelajar sukar memahami apa yang disampailan oleh tenaga pengajar.
4)      Pelajar IPTS majority berbangsa cina tadi suka minum air putih ketika di dalam kelas. Mankala pelajar IPTA mengawal diri mereka dari meminum air putih yang mana bagus untuk memberi tenaga dan kesegaran kepada diri kita.
5)      Pelajar IPTS tidak segan silu meminta nota dan menggunakan masa tambahan untuk bertanya kepada tenaga pengajar, malahan pelajar IPTA tidak merebut peluang yang telah terbentang malah sibuk mengejar bas kerana takut bas penuh dan mereka tertinggal.
Kesimpulannya adalah, pelajar IPTS dan IPTA hendaklah sentiasa berusaha bersungguh-sungguh untuk kejayaan diri sendiri. Apabila pelajar terpengaruh dengan kawan-kawan yang tidak sihat maka, pertumbuhan otak akan terbantut dan pelajar juga kemungkinan mengalami kemerosotan dalam peperiksaan. Pelajar IPTA dan IPTS yang saya maksudkan adalah HANYA institusi yang pernah saya terlibat, tidak melibatkan sepenuhnya IPTA di MALAYSIA dan IPTS di MALAYSIA.
Ini hanya perkongsian pengalaman dan pemerhatian saya tiada kena mengena dengan yang hidup atau yang sudah meninggal dunia. Terima kasih.