Dilema Berat Badan dan Bentuk Badan Yang Tidak Seimbang


Topik kali ini ialah, masalah yang sering kali berlaku dikalangan wanita iaitu masalah berat badan dan bentuk fizikal badan yang tidak seimbang. Wanita ingin kelihatan ramping dan tubuh badan juga semestinya ”maintain” tidak cepat naik dan tidak cepat berubah. Tetapi wanita yang ingin menurun berat badan dengan mendadak sangat terdesak. Ini boleh di katakan obses diet.

Jangan terlalu obses dengan cara diet yang tidak bagus. Nanti memakan diri sendiri. Saya selalu mengamalkan senaman ringan sebelum pergi kerja dan balik dari kerja. Apa yang saya buat ialah ”sit up” 8 kali pagi dan 8 kali malam. Hanya kurang 5 minit masa di perlukan. Cubalah.

Ini menghasilkan pinggang yang cantik dan perut yang memboroi juga tidak kelihatan. Saya ada juga mencadangkan kepada kawan-kawan. So, setakat ini ada yang mengikuti dan keputusannya sangat memberangsangkan.

Ada orang tidak memerlukan senaman kerana sebab-sebab tertentu. Ada juga orang tahap lemak di bahagian bawah sudah sebati dengan kulit& isi. Tapi percaya la, kawan sy yang saiz pinggang 40cm pun boleh kurang ke 30cm dalam masa 3 bulan. Apa lagi anda.

Ini bukan paksaan dear, ini hanya perkongsian ilmu bersama. Up to u la nak follow or not. Berfikir lah dengan waras. Tiada masalah tidak dapat di selesaikan.    

Oleh itu apa yang saya boleh simpulkan ialah,
  1. Jangan cakap ”malas” & tiada masa. Kalau tiada masa, bagaimana pula pergi dating dan bersiap-siap 30 minit untuk make-up or anything la boleh??!! ---à (well for me, ada aku kesah)
  2. Buatlah selalu, tips saya bukan menghalang anda dari makan makanan yang anda feveret ponnn!!.--à (mkn la suka ati kalau gemok jgn komplen, itu bukan body I ponnn)
  3. Senaman yang sangat ringan dan tidak memerlukan wang ringgit. Berbanding dengan kos anda membeli minuman @ anything la. (it’s ok, dia lebih percayakan itu ini berbanding senaman untuk kesihatan..daaa ada aku kesah)
  4. Masa yang paling sesuai ialah bangun pagi before solat subuh dan petang lepas magrib.
  5. Jangan makan before senaman, even memerlukan less 5 minutes tetap boleh memualkan, sebab perut @ tomoi anda tu dah full.. (buat apa mau senam kalau makan mcm 1 tong drum..daa!!)
  6. Jangan malu-malu, try ur best!!.

Sekian tips dari saya untuk hari ini. Selamat mencuba.

Gerenti berkesan. Even saya pun maintain dan berat badan sebab sy suka senaman ini. 

Sangat effective.

Thanks, sudi  membaca.

Comments

Popular posts from this blog

OLIMPIK 2012 DI LONDON

Santai di rumah sebab PKP (Covid 19) (SIHIR 1/2)

Cemburu