Skip to main content

Bahagian Pertama Solat Khusyuk

Tahukah kawan2 sekalian betapa pentingnya solat dalam hidup kita, amal kita, jiwa kita, ima kita semua bergantung kepada solat yang kita dirikan...Namun solat yang khusyuk itu buka mudah untuk meraihnya...kadangkala kita nak solat, terbayang-bayang pula bagaimana nak buat blog lagi menarik, terfikir pla apa yang nak dibuat selepas ni...MasyaAllah....macam2 yang ada dikotak minda kita kan...huhu...begitu juga la saya...sering kali dilanda emosi yang tidak keruan....sabar la kawan2...ada cara bagaimana kita memperoleh solat yang khusyuk...ya ok, kita tengok yang pertama...NIAT..kadangkala,. kita berniat solat, tapi timbul pula niat yang lain..ape kehe ni yob..hehe...

Mari kita ambil contoh dari hadis Rasulullah:

Hadis lain dari Rasulullah s.a.w.Aku selalu mengingati mati dalam sembahyang.

serta Apabila kamu sembahyang anggaplah sembahyang ini sembahyang perpisahan...Ya Allah, bagaimana kita nak pikir bahawa ini ialah solat terakhir??? sedangpula sudah bermacam-macam niat yang hendak singgah......

Oleh itu kawan2,yang dikatakan khusyuk itu ialah hati sentiasa hidup, untuk mengekalkan sembahyang yang khusyuk, amalan berikut perlulah diamalkan dan diperhatikan oleh setiap orang yang mengerjakan sembahyang, jum kita tengok apa 15 cara khusyuk dalam solat:

1. Menjaga makanan, minuman, pakaian, tempat tinggal dan lain-lain supaya datang dari punca yang halal tanpa syubhah.

2. Agar pemikiran tidak liar, sebelum solat lintaskan kematian seakan-akan amat hampir dengan kita serta solat tersebut merupakan sholat terakhir dan perlulah dijadikan yang terbaik.

3. Mendirikan sembahyang di awal waktu atau pertengahan waktu supaya tidak gopoh apakala masa hampir luput.

4. Membaca dengan baik (Khusnul Qori’ah), berusaha untuk memahami, mengerti bacaan dalam solat termasuk ayat Al-Quran yang dibacakan itu terutama sekali Al Fatihah, gerakan dan maknanya (Tafakhum). Ini kerana bacaan-bacaan dalam solat mengandungi banyak makna yang halus yang patut dimengertikan oleh orang yang melaksanakannya.

5. Rukun-rukun solat dilakukan secara tertib. Berusaha konsentrasi (Khudunul Kolbih), menyedari bahawa Allah memperhatikan sembahyang itu.

6. Rasa Malu (Haya’) perasaan malu terhadap Allah s.w.t., rasa takut (Khauf) kepada kekuasaan Allah.

7. Berharap serta yakin (Optimis) Allah menerima solat dan amal kita

8. Hati diajak hadir/ikut, kehadiran hati dalam solat iaitu mengosongkan hati dari segala urusan yang boleh mengganggu dan yang tidak berkaitan dengan solat.

9. Membesarkan Allah dalam solat, merasakan kehebatan Allah dalam solat.

10. Menggunakan sejadah yang tidak terlalu banyak gambar yang akan menghayalkan pemikiran.

11. Mendirikan sembahyang secara berjemaah.

12. Mengambil wuduk dengan sempurna.

13. Mengurangkan pergerakan anggota-anggota seperti tangan, kaki dan juga Mata ditumpukan kepada tempat sujud dan ketika tasahut melihat anak jari.

14. Azan dan iqamat terlebih dahulu walaupun mendirikan sembahyang bersendirian ataupun sekurang-kurangnya iqamat sahaja.

15. Ditegah bersembahyang dengan pakaian yang ada gambar, berwarna warni, bertulis, lukisan dan lain-lain kerana ia juga membuat orang lain hilang kekhusyukan ketika berjemaah.

Bagaimana kawan2??? suda anda bersedia mengamalkannya...sayu hati kita, tenang jiwa kita kawan2 jika memperoleh solat yang khusyuk....fikiran yang hanya berserah dan mengingat matai yang dekat pun terasa...
InsyaAllah, kita akan ketemu lagi yang akan datang ya...jum rehat..huhu..penat menulis dan berpikir..syukran kita masi berjumpa...assalammualaikum ya...

Comments

Popular posts from this blog

Ikhlas Tu Macamana?

Ikhlas? Hurmmm..kalau ikhlas...
Tidak perlu ungkit !
Tidak perlu uji itu ini!
Tidak perlu soal selidik kenal berbulan2 akhirnya tidak kemana... akhirnya ditinggalkan begitu sahaja sebab tiada persefahaman.Inilah kategori tidak ikhlas.😧Jika kita ikhlas berkawan, kita akan terima siapa dirinya sebenar. Tidak ada istilah nasib baik baru kenal biasa2 saja. Kalau kita rasa baru kenal sedikit pasal org tu. Belum tentu org tu pun sama. Kita tidak tahu apa harapan dan doanya. Kita tidak tahupun yg sidia tu entah di kirim Tuhan utk kita(mcm drama pula) atau hanya ujian dari Tuhan.Waspadalah dengan hati ciptaan Allah swt.
Hari ini kita menduga hati orang..lain hari diri sendiri yang akan mendapat ujian pula.
Barulah ko rasa betapa sedihnya dibuat begitu. Kalau setakat ayat "single selamanya aku tidak kisah" ....baik hati-hati.Jika dipanjangkan usia kita, insha Allah..
Siapalah yang akan menjaga mu dihari tua mu...?Jika anak sedara ko tinggalkan sejuta harta pun kalo mereka berkomi…

Mencari ubat

Assalammualaikum wbt..Adoii sengsaranya menanggung luka bekas post-op ni..😧Apa ya ubat yang terbaik supaya kulit slps operation tu tidak meninggalkan kesan yang buruk? Kemarin STO ok saja..tertutup rapat.
Dressing pagi tadi adoiii terbuka pula lapisan kulit paling atas tu. Abis nampak isi 11 inci bekas jahitan tu..😧😧😧
17hb Dec 2018 ada lagi next appointment. Harap2 keputusan biopsy tu tidak ada apa2 yang buruk. Ya Allah semoga semuanya baik-baik sahaja. Saya tidak sanggup lagi cucuk sana sini dan bermalam dalam wad. Pengalaman seminggu tu ngeri oooohhh... berat turun mendadak akibat sakit yang menyerang. Semoga semuanya Ya Allah baik2 sahaja. Ya Allah andai sakit ini terbaik untuk ku,
Maka aku redho.Jika Ya Allah, sakit ini membuatkan aku semakin dekat kepadaMu, Aku redho.Namun jika sakit ini ujian buatku, maka Engkau kuatkan aku untuk menempuh ujian ini Ya Allah.Tiada dayaku..aku hamba Mu yang lemah dan sentiasa mengharapkan pertolongan dariMu..amiin amiin amiin Ya Rabb.

Risau

Assalammualaikum.Hurmmm ibu mana yang tidak sedih melihat anaknya balik2 masuk wad cucuk jarum sana sini. Ubat segala macam...Hebat dan besarnya jiwa seorang ibu!
Ibu melahirkan..
Dgn hrpn ank sihat hingga penghujung usianya.. Namun siapalah kita utk menghukum takdir.Kita hanya perlu terima dgn hati yg terbuka. Berlapang dada yakni redho.
Aturan Sang Pencipta lagi hebat drpd kehendak kita. Allah swt lagi mengetahui yg terbaik buat  hambaNya. Sy turut simpati dgn nasib mama yg terpaksa menjaga sy 24 jam tanpa henti. Ibu mana yg tidak risaukan apabila anak2 sakit..Sy hanya berharap ia tidak mengambil masa yg lama..inshaAllah sy redho. 😊