Saturday, December 15, 2012

TAHUKAH ANDA: PULAU YANG TERPENCIL DI DUNIA

1. Tristan da Cunha


Tristan da Cunha ialah kepulauan paling terpencil di dunia.


Tristan da Cunha (disebut /ˈtrɪstən də ˈkuːnə/) ialah segugusan pulau terpencil yang terletak di bahagian selatan Lautan Atlantik, 2816 km (1750 batu) dari Afrika Selatan dan 3360 km (2088 batu) dari Amerika Selatan. Tristan da Cuna ialah sebuah Wilayah Luar Negeri British Saint Helena, 2173 km (1350 batu) di utara. Wilayah ini terdiri daripada pulau utamanya, Tristan da Cunha (keluasan: 98 km², 38 batu persegi), serta juga beberapa pulau yang tidak didiami: Pulau Inaccessible dan Kepulauan Nightingale. Pulau Gough yang terletak 395 km (245 batu) di tenggara pulau utama, juga sebahagian wilayahnya.


2. Kiribati


Kiribati atau Gilbertese, secara rasmi Republik Kiribati, adalah sebuah negara pulau yang terletak di Lautan Pasifik tengah tropika. 



Penduduk tetap adalah hanya lebih 100,000 (2011), dan negara pulau yang terdiri daripada 32 kepulauan dan satu dibangkitkan pulau karang, tersebar lebih 3.5 juta kilometer persegi, (1351000 batu persegi) neutral khatulistiwa, dan bersempadan Talian Tarikh Antarabangsa di titik timur. Kiribati nama sebutan tempatan "Gilberts", berasal dari rantaian pulau utama, Kepulauan Gilbert. Modal, Selatan Tarawa, terdiri daripada beberapa pulau kecil yang disambungkan melalui satu siri tambak, yang terletak di kepulauan Tarawa. Kiribati merdeka dari United Kingdom pada tahun 1979. Ia adalah ahli Komanwel Bangsa, IMF dan Bank Dunia, dan menjadi ahli penuh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada tahun 1999.


3. Pitcairn

Kepulauan Pitcairn secara rasmi bernama Pitcairn, Henderson, Ducie dan Oeno Kepulauan, adalah sekumpulan empat pulau gunung berapi di selatan Lautan Pasifik yang membentuk Wilayah Luar Negeri British. 

Empat pulau - Pitcairn, Henderson, Ducie dan Oeno - tersebar lebih beberapa ratus kilometer dari laut dan mempunyai jumlah keluasan tanah kira-kira 47 kilometer persegi (18 batu persegi). Hanya Pitcairn, kedua terbesar dan berukuran kira-kira 3.6 kilometer (2.2 km) dari timur ke barat, didiami. Pitcairn adalah bidang pulau yang kurang ramai penduduk di dunia.


4. Paskah Island

Pulau Paskah adalah sebuah pulau Polinesia di Samudra Pasifik tenggara, di tenggara sebagian besar titik segitiga Polinesia. 


Sebuah wilayah khusus Chile dianeksasi pada 1888, Pulau Paskah secara luas yang terkenal dengan 887 patung-patung monumental yang masih ada, disebut moai. Sejarah pulau ini ialah telah mengalami jatuhnya ekosistem, dengan kepunahan banyak spesies prasejarah tersebut; peristiwa-peristiwa ini terkait dengan over-eksploitasi sumber daya di pulau itu. Secara geologi pulau yang pada dasarnya adalah salah satu gunung berapi punah. Pulau Paskah, 2.076 km dari, daratan dikenal dengan patung-patung batu besar kepala manusia. Meskipun jarak Chile besar dan ada penerbangan regular ke jalur Pulau Paskah. Di pulau ada sejumlah hotel dan berbagai kegiatan wisata seperti menunggang kuda dan hiking.


No comments:

Post a Comment

....have a nice day..