KEUPAYAAN KOGNITIF KANAK-KANAK PADA TAHAP PRAOPERASI
Perkembangan cara berfikir yang berlainan dari masa
bayi sampai usia dewasa meliputi tindakan dari bayi, pra operasi, operasi konkrit
dan opersai formal. Proses-proses kompleks ini adalah asimilasi dan akomodasi,
yang diatur oleh ekuilibrasi. Kanak-kanak selalu dirujuk sebagai seseorang yang
belum dewasa yang mempunyai ciri-ciri tertentu. Tahap
praoperasi kanak-kanak adalah berlaku pada umur dua dan enam tahun.
Pada tahap keupayaan ini perkembangan bahasa merupakan
salah satu tanda utama. Semasa peringkat praoperasi ini juga, kanak-kanak
membuat peralihan dari simbol primitif kepada simbol-simbol dan tanda-tanda
yang lebih canggih. Contohnya, kanak-kanak menggunakan kayu sebagai kereta. Pada
tahap ini juga kanak-kanak belum lagi memahami logik konkrit yang mana
keupayaan memanipulasi maklumat secara mental adalah sukar pada tahap ini. Satu
perkara yang perlu diingatkan adalah, kanak-kanak ini adalah egosentrik. Mereka
mempunyai kesulitan melihat perspektif orang lain dan sering tidak fleksibel
dalam kepercayaan mereka. Selain
daripada itu, tahap praoperasi ini juga, kanak-kanak berasa sukar untuk
memahami pandangan orang lain yang mungkin berbeza dengan pandangan mereka. Oleh
itu, mereka tidak boleh membezakan angan-angan dan kenyataan. Mereka hanya
boleh berfikir secara transaktif iaitu daripada contoh khusus kepada contoh
yang khusus sahaja. Namun demikian, mereka tidak boleh berfikir secara induktif
dan secara deduktif. Pada akhir peringkat ini, mereka mula berupaya memberi
sebab untuk menyokong kepercayaan mereka boleh mengelaskan objek mengikut
ciri-ciri tertentu dan memahami konsep pengabdian bilangan.
Comments
Post a Comment
....have a nice day..